Uppsnack inför FINALEN

Hallå där! Det bidde inget inlägg förra veckan av den enkla anledningen att jag inte hade så mycket nytt att säga om låtarna inför semifinalen. Fint att se att ni röstade rätt i alla fall! Oerhört nöjd med resultatet tbh. Hade jag fått välja hade jag kanske bytt ut Mariette mot Tennessee Tears, men jag gillar Mariette med så jag är helt fine med resultatet. Nu gäller det bara att ladda om inför att se finalen på plats i arenan!!! Förutsatt att bussar och tåg går som planerat i detta ljuvliga snökaos, vill säga 🙂 Inte alls livrädd och orolig över detta, mvh pessimisten. Nej usch nu tänker vi inte mer på det. Över till säsongens sista betygssättning!


1. Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods  – Where You Are (Sávežan)

Detta är en av mina absoluta favoritlåtar i årets tävling. Älskar den? Den har allt jag söker i en mellolåt. Hitpotential? Chech. Låt som skulle kunnat funka på listorna utan att den tävlat i mello? Check. Bra livesång? Check. Precis lagom konstigt? Check. Visst, numret hade kunnat vara lite mer effektivt, men det är också det enda som inte är en fullpott här känner jag. Förvånad över att den tappade exakt all vinnarbuzz redan efter typ vecka 2? Även sjukt att den inte verkar vara någon favorit hon eurovisionfansen, trodde verkligen att den skulle bli mer poppis än den faktiskt blev. Aja. Det är fortfarande en av mina favoritlåtar i år och den är i final, så jag är nöjd! Jag har ju ändå bara en vinnare on my mind, såatteeee. 4,5/5

2. Tone Sekelius – Rhythm of My Show

Den här har fallit lite mellan stolarna känner jag? Tror många typ glömt bort den lite. Hade nog inte gått till final om den tävlat en av de starkare veckorna tbh. Låten är klart godkänd och numret är snyggt, men det är ingen låt jag sträcker mig efter precis. Men då brukar jag ju inte direkt dras till den här typen av låtar när de tävlar i eurovision heller, det är väl inte min typ av låt helt enkelt. Med det sagt: helt okej låt och klart finalvärdig, men någon “My Way” är den då inte!  3/5

3. Mariette – One Day

Alltså jag gillar den här massor faktiskt. I studioversion that is. Det blir så lame live bara. Numret fångar inte låten alls. Får flipp där mot slutet när dansarna springer och hoppar hipp som happ från den där skateboardrampen? SÅ fult. Nej här har man slarvat bort en bra låt känner jag. Lyssnar mer än gärna på den dock, tycker den är välkomponerad och Laleh-ig på ett härligt sätt. 3,5/5

4. Markus & Martinus – Air

Det tydligaste tecknet på att detta är ett ovanligt svagt melloår, är väl ändå att det HÄR är vinnartippat? Fattar ingenting. Absolut, låten har växt en hel del på mig sen deltävling 3. Men vinnare? Ogreppbart att man liksom ska behöva sitta där i arenan och på riktigt vara orolig över att det HÄR ska vinna över Loreen? Herregud. Låten är nice och grabbarna är duktiga, men numret är inget nytt? Vi har sett det hundra gånger förut. Framför allt är LÅTEN absolut inget nytt? Det låter ju på riktigt som exakt allt vi brukade skicka till eurovision för några år sedan. Sval välpoducerad radio-killpop. It’s giving 2018. Ni kan inte på allvar mena att ni fortfarande vill skicka sånt till eurovision? Visst, tror absolut den skulle ha chans på en topp 10-placering i Liverpool, särskilt detta pissår (förlåt, klagar alltid på eurovisionlåtarna så här i förväg, men i år är det faktiskt EXTREMT låg kvalitet hittills), men VINNA skulle den aldrig göra. Så är det. Det finns det ju dock en låt i det här startfältet som faktiskt har potential att göra just det, och SPOILER: det är inte det här… Just sayin’. 3,5/5

5. Panetoz – On My Way

Den här har växt lite på mig ändå. Är det min favorit av Panetoz mellobidrag? Nopp. Däremot har den absolut sin plats i finalen känner jag. Det behövs glädje, färg och party i finalen så man har nåt att sittdansa till hemma i soffan eller uppe på läktaren för att locka fram den riktiga mellofeelingen. Mys! 3/5

6. Maria Sur – Never Give Up

Vill inte jinxa nåt här nu, men tack gode gud att vinnarbuzzet kring detta dog ut redan runt typ vecka tre. Mådde piss när hon gick direkt till final för det här får verkligen verkligen inte vinna. Så är det bara. Skönt också att se att den inte funkar så bra alls på spotify haha. Förlåt men det är skönt för mina sköra nerver okej? Låten är tråkig, texten är luft, det händer absolut ingenting på scen och alltså helt ärligt så lät det inte alltid superkanon live heller? Nä, jag säger tack men nej tack. Välkommen åter nästa år men en riktig låt istället! 2/5

7. Smash Into Pieces – Six Feet Under

Ännu en av mina stora favoriter i år. BESATT av det här!!! Äkta Hanna-rock. Så kul att den funkar så bra på spotify med? Ligger liksom fortfarande stadig tvåa av mellolåtarna efter Loreen. Love it! En sak som jag gillar med detta är att det låter som en RIKTIG låt. Alltså en låt som gruppen hade kunnat släppa och få en hit med även om den inte tävlat i mello. Känns hundra genuint, noll konstruerat. Absolut inget jag vill skicka till Liverpool eller så, men fortfarande en av mina favvislåtar i årets tävling. 4,5/5

8. Kiana – Where Did You Go

Här har vi ju en grower av rang! Jag tyckte den var typ helt okej men lite väl tjatig i början, men nu gillar jag den massor. Särskilt i studioversion. Så härlig att lyssna på i hörlurar med go bas och hög volym! Jag hade väl kanske önskat ett annorlunda nummer, jag tycker bara inte att numret och kläderna matchar låten. Hade velat se nåt lite coolare och kaxigare. Men ändå – klart värdig finalist och jag kan sätta en hundring på att Kiana är tillbaka i tävlingen redan nästa år. 3,5/5

9. Nordman – Släpp alla sorger

Ännu en grower! Blev lite lätt besviken på låten i början, men efter några lyssningar tog den sig! Älskar melodislingan i refrängen. Äkta så “Vandraren” slash “Be Mig”-feeling på den. Åter igen, hade kanske önskat ett roligare nummer, men man kan ju tydligen inte få allt här i livet va. Är mest imponerad av att Håkan sjunger så bra live? Det har väl ändå inte direkt hört till vanligheterna tidigare eller? Kul! 3,5/5

10. Loreen – Tattoo

Årets enda låt. Punkt. Jag kan liksom inte fatta att jag sitter här och är NERVÖS över att det här kanske inte kommer vinna? När det här är så överlägset allt annat så det är löjligt? Det här SKA vinna med stor marginal på lördag, allt annat är fel. Det är ju det där med röstningssystemet som skrämmer mig va. Jag tror ju inte riktigt att det här kanske går hem hos exempelvis 3-9-åringarna eller 75-plussarna. Och marginalerna är så små i det här systemet att man MÅSTE slå brett för att vinna. Så länge internationella juryn sköter sitt jobb så behöver jag nog inte oroa mig. Med gamla röstningssystemet hade jag varit lugn, jag kan inte tänka mig nåt annat än att Loreen får absolut flest röster totalt sett. Det är just det där att vara poppis i alla åldersgrupper jag är lite osäker på… Tant är rädd. Men på riktigt. Det här är vår enda chans i eurovision. Och en ENORM chans dessutom. Det här är topp 3 i Liverpool, med stor chans till vinst. Så är det. Lita på mig bara. Allra helst i år. Lova att rösta för glatta livet på lördag nu, HEJA LOREEN! 5/5

11. Theoz – Mer av dig

Mmmmm, 100% Hannis-pop! Älskar ju den här och är så så glad att den är i final. Tänker sittdansa och fejkvissla med live and direct från läktaren, var så säker! Det enda jag saknar här är ett lite roligare nummer, lite mer färg och show hade ingen dött av va. Just nu känns det typ lite som en kopia av förra årets nummer fast med mycket mindre färg. Synd. Men jag har hört det ryktas om att vi ska få ännu mer pyro i alla fall, alltid nåt! 4/5

12. Paul Rey – Royals

Har verkligen ingenting att säga om det här. Den klart minst finalvärdiga låten i årets final, förstår inte alls hur den får äran att avsluta hela kalaset. Sånt antiklimax. Visst, det är upptempo, men vore ju skoj om den var rolig att lyssna på också. 2/5


Jahaja, det var alltså säsongens sista mellotyckande? Usch så fort det går. Nu ska jag bara må piss i ett gäng timmar innan resultatet står klart. Kanon. Kommer vara så nervös att.

Får se om jag gör något mer inlägg efter finalen, det beror kanske lite på hur det går hehe. Annars är jag tillbaka inför eurovision-säsongen igen! Om jag nu kommer ha några låtar att skriva om, för i skrivande stund ser det hemskt mörkt ut på den fronten.

Aja. Hade!

Leave a comment