Första lyssningen – Deltävling 4

Jahaja. Förra veckan var ju minst sagt inte min vecka va. Den enda bra låten var Afrodites disco-cover av “Bang en boomerang”. Nej men det var faktiskt katastrof förra veckan? Jag gillade TVÅ låtar och noll av dom gick vidare. Är det inte min vanliga tur, så säg! Jaja jag är väl kanske en smula överdramatisk, jag har faktiskt börjat smågilla Nordman-låten också, och till och med även Marcus & Martinus litegranna. Men fortfarande. SÅ svagt startfält. Nu är det ett extremt svagt låtår rent generellt i år, men en annan sak som stör mig å det grövsta är att deltävlingarna är så ojämna? Deltävling 1 och 3, KA-TA-STROF. Deltävling 2 – bra låtar, bara fel röstat. Deltävling 4 – överlägset starkast hittills. Vilken låt som helst i veckans startfält hade ju promenerat till final om de tävlat i förra veckans deltävling.

Usch nej nu orkar jag inte tjura längre. 2023 är inte mitt melloår helt enkelt, men det är ju trevligt att de sista låtarna håller en liten snydda högre klass än de tidigare bidragen i alla fall. Let’s go.


1. Kiana – Where Did You Go

Alltså the thing is att jag hade typ kunnat älska det här om den bara inte varit så fruktansvärt tjatig. Jag kan ju inte med sånt va. Men gillar soundet! Lite så typ Zara Larssons fotbollslåt. Ni vet “DJ featuring stark sångerska”-musik. Gillar den, men den hade vunnit på att minska ner tjatet i refrängen. 3/5

2. Signe & Hjördis – Edelweiss

Åh sånt här tycker jag är mysigt. Gillar deras röster och de passar perfekt ihop med låten, men hade kanske önskat lite med ooompf i refrängen. För just nu låter det typ som att man väntar på ett drop eller att det ska komma in trummor, men de kommer liksom aldrig. Men i övrigt – kul! Gött med något som bryter av lite efter all generisk radiopop på engelska. 3/5

3. Smash Into Pieces – Six Feet Under

Varför älskar jag sånt här? Det matchar inte med min image :/ Men nej, jag är så svag för den här typen av melodisk mesrock. Precis ALLT i den här specifika rockgenren går hem hos mig. Låter typ lite som något som hade kunnat vara med på soundtracket för Twilight? Obs det är, tro det eller ej, en komplimang. Det ska dock sägas att jag hade liiiite högre förväntningar på låten. Jag ville ha nåt lite maffigare, lite som Dead By Aprils ljuvliga “Mystery” från 2012. Tycker att verserna är starkare än refrängen här, men jag tror också att det här är en grower precis som “Mystery” var. 3,5/5

4. Mariette – One Day

Puh så skönt att se att Mariette hittat tillbaka till sitt rätta jag igen. Okej, det är kanske ingen “Don’t Stop Believing” eller “A Million Years”, men det är åtminstone ljusår bättre än både “For You” och “Shout It Out”. Alltid nåt! Gillar det Laleh:ska över det hela. Den är väldigt “Some Die Young” känner jag, utan att kännas som en tydlig mellofierad version av den. Tror också att minutklippet inte gör låten rättvisa riktigt, utan den kommer säkert fortsätta bygga upp snyggt och bli mäktig mot slutet. Ser fram emot att få höra hela! 3,5/5

5. Emil Henrohn – Mera mera mera

Gillar det här tyvärr. Lite för mycket för att jag ska vara bekväm med det. Jag ville ju avsky det här? Tippa det sist? Så går jag istället och blir lite småförtjust 😦 Nej men jag tror dessvärre det här kommer bli min stora guilty pleasure för i år. Gud så härligt, glatt och dansvänligt. Det enda jag tycker skaver är att jag inte tycker att Emils röst passar till låten. Det låter inte illa eller så, men jag tycker inte den passar bara. Men i övrigt – över förväntan! 3,5/5

6. Axel Schylström – Gorgeous

Jag får lätt lite panik av såna där “du är bra som du är”-ballader, tycker ofta det blir för sliskigt typ. Det är väl egentligen det här med, men jag gillar det lite ändå? Dels har Axel en sån fin sammetsröst som passar väldigt bra till låten, och dels tycker jag att melodin är rätt fin. Men ja, det är nåt med den här typen av texter som ger mig the creeps typ? Viktigt och bra budskap absolut, men det är nåt när man sjunger om det som ger mig rysningar, och inte av det positiva slaget. Vi får väl se om den växer när jag får höra låten i sin helhet. 3/5

7. Loreen – Tattoo

Äntligen. Som jag läste i ett kommentarsfält på youtube idag – “27 förband till Loreen”. Nej men hon är ju rakt av Jesus Kristus, vår frälsare? Här har vi räddningen efter detta rediga (förlåt men) PISS-år. Kan se förbi det här extremt svaga melloåret om vi bara skickar rätt låt till Liverpool, nämligen denna. Nu får man ju bara höra en minut av låten i smygklippet, men jag bara vet att det här kommer vara *chef’s kiss*. Jag VET. Dessutom har jag sett lite bilder från repet och det ser ut att bli så makalöst snyggt att jag nästan blir rörd innan jag ens sett numret själv. Skåp har så att säga ställts. Klasskillnaden jämfört med de övriga bidragen i tävlingen e ju. Orkar inte med er om ni inte röstar på det här? Det finns ju verkligen exakt NOLL andra vettiga vinnarkandidater och så får vi det här serverat på ett silverfat? Klart den måste vinna. Det känns modernt, artsy men tillgängligt, Loreen sjunger i vanlig ordning som en absolute GODDESS, numret kommer förmodligen vara super-eurovisionvärdigt av bilderna att döma, allt känns bara rätt. Vägrar skicka nåt annat till Liverpool. Jag säger som Ronny i Schlagerprofilerna – “Man FÅR tycka olika, men om du tycker det här är dåligt så har du fel”. Punkt. 5/5


TIPPNING:

TROR:

Final: Loreen
Final: 
Mariette
Semi: Kiana
Semi: Smash Into Pieces
5: Axel Schylström
6: Emil Henrohn
7: Signe & Hjördis

HOPPAS:

Final: Loreen
Final: Mariette
Semi: Emil Henrohn
Semi: Smash Into Pieces
5: Signe & Hjördis
6: Kiana
7: Axel Schylström


Så svårtippat och så SPÄNNANDE?! Årets klart starkaste startfält och jag har pa-nik. Tycker allt är bra? Sen tycker jag väl (hittills) att det bara är Loreen som är WOW, men jag har ju satt minst 3/5 i betyg på alla bidrag, och flera av dom kommer säkert att växa i fullversion. Såatteeee. Det blir en nagelbitare på lördag. Stresspåslag och sömnlösa nätter väntar. Tjingeling tills vidare! Eller ja, det beror på resultatet. Om Loreen inte ropas ut som första finalist så vet jag helt ärligt inte vad jag gör. Hemska tanke.

Leave a comment