Första intrycket – Deltävling 2

HUR bra premiärprogram? Jag myste på ett SÄTT. Carina är verkligen *chef’s kiss*, heeeeelt outstanding. Så trygg, så säker, så avslappnad, så rolig – helt perfekt val av programledare. Och Björn????? När jag säger att jag SKREK. Nej men det var så bra att. Och så A*Teens-comeback på det. Blev rörd?? Verkligen en kväll att minnas för alla nittitalister där ute, haha. Så har ändå folk mage att klaga?! Har på riktigt fått upp tiktoks och inlägg i sociala medier där folk klagar på att programmet är tråkigt och att det “var bättre förr”. Såg vi samma program? Pärlor åt svin, jag svär. Berätta gärna mer om när exakt det var “bättre förr” med tanke på att det varit rakt av ett humorbefriat barnprogram de senaste typ 15 åren med några få undantag. Alla har absolut rätt till sin egen åsikt, men inte när den är objektivt FEL.

Nog om detta, över till veckans rövuppställning. Ledsen, men det här är inte min vecka va. Finns KNAPPT en 3+ låt i veckans startfält, vilket irriterar mig extra med tanke på att Elisa hade PROMENERAT till final om hon tävlat den här veckan istället. Typiskt.


1. Maria Sur – When I’m Gone

Den är ju definitivt klart bättre än fjolårets låt, det ska hon ha. Men det är nåt Lisa Ajax:skt över henne? Snygg tjej, bra röst men noll stjärnaura typ? Alldeles för anonym rent artist- och sångmässigt tycker jag, känns som att den här låten hade kunnat sjungas av precis vem som helst. Oengagerande dussinpop. 2/5

2. Engmans Kapell – Norrland

Nej men jag är så förkrossad attttt. Det här skulle ju vara MIN låt i år. En hejig och glad banger i stil med “En by mellan två berg”, “Snygg och kärleksfull” eller “I goda vänners lag”. Hade så stora förväntningar när mitt kära Engmans gått ihop med bästa Gävletrion och skrivit en låt till mello. Så får vi… detta? Ett halvdant albumspår at best. Varförrrrr? HUR kan detta vara kärleksbarnet mellan de som sjungit “Snygg och kärleksfull” och de som skrivit “Ge mig en spanjor”? Inte ens jag kan försvara detta. Svag låt men Pär & co är ju åtminstone glada, söta och sjunger bra! Also smal referens för oss med kristen barndom, men varför låter verserna EXAKT som “Julens klockor ring”?  2/5

3. Dear Sara – The Silence After You

Förstår verkligen vad alla menar med att detta låter danskt. Danskarna är som galna i axelrycknings-radiopop nämligen. Hade lätt kunnat vinna i danska melodifestivalen. Här är den däremot chanslös. Dock ska sägas att jag lyssnar mycket hellre på den här på lediga stunder än Maria Surs låt, I said what I said. En söt och oförarglig låt som man hört femhundra gånger förut. Typ så. Sen ser det kanske inte superspännande ut på scenen, vet att jag bara har ett repetitionsklipp att utgå ifrån här men det finns verkligen NOLL energi där från Saras sida hahah. Lojt och oengagerat, hoppas verkligen det bara var en rep-grej och att det bättras till livesändningen. 2,5/5

4. C-Joe – Ahumma

Den här har faktiskt växt lite lite på mig efter några lyssningar. Det är åtminstone glatt och färgstarkt! Jag blir glad för vad jag får at this point känner jag. Helt okej utfyllnad. Vi får se om C-Joe lyckas sjunga hyfsat sent under livesändningen, då skulle detta kunna skrälla sig till en kvalplats. Om inte så, ja ni minns ju hur det gick för Samir och Victor när rösten svek dem. “BrOoOr, du å jaaa”. 2,5/5

5. LIAMOO – Dragon

Varför envisas Liamoo med att vilja ta över Robin Bengtssons roll som den nya kill-Mariette? Jag fattar inte. Hur kan en så begåvad sångare och artist tycka att DET HÄR är rätt låt att komma tillbaka i tävlingen med efter 3 tidigare försök under loppet av bara några år? Varför inte chilla tills man sitter på en riktig vinnarsmocka? Nej det här är så ONÖDIGT! Till och med “Bluffin'” var bättre, och det säger en del. Är det dåligt? Nej, kanske inte. Men tråkigt och forgettable. Kan fortfarande efter x antal lyssningar inte för mitt liv minnas hur den går. Kommer dock förmodligen segla vidare till final enbart pga avsaknad av motstånd. 2/5

6. Fröken Snusk – Unga och fria

Ja det säger ju en del om standarden på veckans låtar när det HÄR är min favorit i startfältet, hahaha. Det är ju verkligen en dagisifierad Fröken Snusk vi kommer få höra på lördag, det ska sägas. En otroligt oförarglig text, alla småbarnsföräldrar kan pusta ut. Tycker det är lite härligt ja. It’s giving Drängarna låtmässigt typ? Det här behövdes i veckans startfält. Det är untz, driv, glädje och framför allt ett färgsprakande, glatt och knasigt nummer modell extra allt. 3/5

TIPPNING:

TROR:

Final: Maria Sur
Final: 
Liamoo
Förlängning: Fröken Snusk
Förlängning: C-Joe
5: Dear Sara
6: Engmans Kapell

HOPPAS:

Final: Fröken Snusk
Final: C-Joe
Förlängning: Engmans Kapell
Förlängning: Dear Sara
5: Liamoo
6: Maria Sur


Håller tummarna att programmet är minst lika bra som förra veckan i alla fall, så jag har NÅT att se fram emot nu när inte låtarna håller standarden.

Leave a comment