Eurovision 2023 – Semi 1

Då var det dags att väcka bloggen till liv igen. Liverpool, here I come!! Inte bokstavligen förvisso, men ändå.

Tyvärr är inte årets startfält överdrivet kanonskoj enligt mig, vilket börjar bli lite mer regel än undantag nu på senare år kan jag känna. Trots dessa finns det dock ändå en del guldkorn att hitta bland all bös, och tur är väl det! Det väger ändå upp lite att Sverige går in i tävlingen som segertippade, liksom bara tanken på att det i år faktiskt FINNS en chans för oss att knipa den sjunde vinsten och gå upp i delad ledning med Irland om flest eurovisionsegrar gör mig helt pirrig. Jag vågar inte riktigt tro på att det kommer bli så, det finns flera starka konkurrenter, men bara att möjligheten finns gör hela grejen 40 gånger mer spännande tycker jag.

Ser även för en gångs skull fram emot själva programmet? Vilket i princip bara händer när Sverige är värdland. Att Eurovision ska bli en BBC-produktion? Det känns så lyxigt typ. Förväntningarna är så att säga HÖGA.

Men ja. Det finns så många låtar i år som jag inte har någon åsikt om över huvud taget, så jag fortsätter på konceptet att bara skriva om låtarna jag faktiskt tycker någonting om. Låt oss börja.


Dugliga:

Här har vi låtarna jag tycker är klart godkända but that’s it. Jag kan liksom absolut lyssna på dem lite då och då, men de hör inte till mina personliga favoriter i år.

Tjeckien: Den här klurig, för jag gillar refrängen jättemycket, men sen kommer verserna och drar ner helheltsintrycket en smula. Och så lite tjeckisk rap på det. Högt och lågt så att säga. Men som sagt, refrängen är *chef’s kiss*. Hoppas den här lyfter på scen dock, då kanske KANSKE jag kan se förbi rappartierna. En snygg scenshow kan dra upp mitt betyg till en trea, eller kanske till och med 3,5! Men i skrivande stund blir det: 2,5 av 5

Schweiz: Det här låter ju som exakt alla svenskskrivna eurovisionbidrag från typ så mitten av 2010-talet. Inget nytt under solen här inte. Egentligen avskyr jag den här typen av anonyma tröklåtar med nån cringe:ig enords-titel, men det är nåt med den som jag gillar? Ingen favvis eller så, men gillar hans röst och låtens uppbyggnad typ. Väldigt förtjust i pianoklinket också. Kan absolut lyssna på, men inget jag aktivt letar fram i spellistan. 2,5 av 5

Över medel:

Här samlar jag låtarna jag tycker är bättre än bra. Låtar som jag aktivt letar upp i spellistan och blastar i bilen, men som samtidigt inte kommer leta sin in på min topp 100 all time high-lista av eurovisionbidrag genom tiderna.

Finland: Här har vi då alltså Loreens största konkurrent. Och från Finland av alla ställen? Man upphör då aldrig att förvånas. Det ska sägas att det tog X antal lyssningar innan jag fastnade för den här, den är ju minst sagt lite speciell va. Nu gillar jag den massor dock! Ingen personlig storfavorit, men skulle absolut vara en värdig vinnare även om den här typen av spejsade knaserier normalt inte brukar falla mig i smaken så värst. Är typ 98% säker på att den här kommer få flest tittarröster i finalen? En känsla har känts. Den stora frågan är om juryn går igång på sånt här. OM den funkar dugligt hos jurygrupperna så tror jag dessvärre att Loreen får se sig besegrad. Men man unnar ju Finland en vinst, det gör man. Typiskt att den tävlar just i år bara, hehe. 4 av 5

Norge: Det här är lite av en grower för mig! I norska mellon hade jag inte ens den här med i min topp 5 och nu sitter jag här och har den bland mina favoriter i årets eurovision. Hur det kan gå, hörni. Älskar att blasta den på maxvolym i bilen och bara vråla med i texten. Känner mig som en äkta krigarprinsessa som är på väg ut i strid varje gång. 4 av 5

Azerbajdzjan: Topp 1 det absolut sista jag trodde Azerbajdzjan skulle skicka till Eurovision. Tror jag den går vidare till final? Förmodligen inte. Men det är nåt med den som är så… behagligt? Och framför allt skitkul att Azerbajdzjan skickar nåt som är heeeelt out of their comfort zone för en gångs skull. Lite så lågmält Oasis-gung typ? Nej men det här uppskattar jag. Verkligen en grower, den har gått från “meh”, till “duglig” till “över medel” på bara några lyssningar och jag tror den kommer hinna växa ännu lite till innan tisdag! Troligen blir det inte skitroligt att se detta på scen dock, men nog kommer jag fortsätta lyssna på den här efter veckan är slut allt, var så säker. 3 av 5

Nederländerna: Här har vi då en lugn och behaglig ballad skriven av bland andra 2019 års vinnare Duncan Laurence. I studioversion – ljuvlig! Melodin bygger upp snyggt hela tiden under låtens gång, vilket gör att den inte blir för seg trots att den är lugn. DOCK ska duon tydligen ha sjungit bedrövligt dåligt under diverse fan-event som ägt rumt nu under våren, vilket gör mig lite lätt orolig. Jag har dock sett ett kort klipp från repetitionerna i Liverpool, och där tyckte jag dom sjöng helt okej? Kanske dom hunnit gå en intensivkurs i tonsäkerhet, vem vet. Hoppas det låter bra på tisdag i alla fall. 3 av 5

Kingigaste kinglåtarna:

Här listar jag de kingigaste kinglåtarna, dvs låtarna jag vill ska VINNA och som jag ÄLSKAR HÖGST AV ALLT.

Sverige: Ja, vad ska jag säga som jag inte redan sagt under mellosäsongen. Det här är årets låt, årets nummer, årets röst, årets kvinna. Be-satt. Det ska DOCK sägas att repklippet som släpptes för några dagar sedan gjorde mig en smuuuula nervös. Försöker intala mig att det “bara var ett tidigt rep” och “det hinner ordna upp sig till tisdag”, och jag hoppas innerligt att så också blir fallet. Usch, kommer vara så nervig på tisdag va. För att inte TALA om lördag. Stressnivå: 112 på speed dial. HEJA SVERIGE! 5 av 5

Not worth the hype:

Sist men inte minst tänker jag ge mina two cent om låtarna jag anser är överhypeade och överskattade.

Israel: Det här är det värsta jag vet med eurovision. Jag kan stå ut med mycket i eurovisionsammanhang, men det här får jag kryp i kroppen av. Personlighetslös, utstuderad, fabricerad skräppop. AVSKYR det här. Och är det nåt jag om möjligt avskyr ÄNNU mer så är det att folk verkar gå på skiten. Hur kan man inte se igenom det här undrar jag?! Nej men jag får halsbränna av det där “I got the power of a unicooooorNAHHH”. Det påklistrade stönet på varje “Unicorn” ger mig FLIPP. Huuuur har det här seglat upp till att bli en VINNARKANDIDAT?! Livrädd att det här ska bli årets “Slo-Mo” eller “Fuego”. Kära gode gud låt detta bli en flopp. 1 av 5


Se där! Klar med god marginal inför tisdagens semi till och med. Hoppas på samma flyt inför kommande inlägg. På återseende!

Leave a comment