Första lyssningen – Deltävling 3

Då var vi här igen! Tänkte i vanlig ordning inleda med att gå igenom helgen som varit. Jag är nämligen lite lätt upprörd. Det var den klart starkaste deltävlingen hittills (denna vecka inräknad) rent låtmässigt, men snälla rara, hur röstade ni?! Det kändes som att verkligen alla mina worst case scenarios infriades. Theoz missade finalen och fick nöja sig med AC – check. Maria Sur gick direkt till final med flest tittarröster – check. Wiktoria floppade – check. Uje TAPPADE RÖSTEN (vad är oddsen ens?!) dagen innan tävling och åkte ut – check. Inte ens när låtarna är okej blir resultatet som jag hoppats tydligen.

Älskar Panetoz som grupp, men blev lite förvånad att den låten gick till final? Både jag och min kille hade skyhöga förväntningar på deras låt, men vi båda blev besvikna. Allt låter så ljumt och radioskvaligt och mellofierat i år? Blir provocerad, allt känns typ som utfyllnad bara? Var är namnen? Var är hitsen? Vad ska vi med fyra deltävlingar till om det är det HÄR vi får? At this point börjar jag undra om vi ens kommer ta oss till final i Liverpool i maj. Särskilt inte om det är Maria Sur ni tänker rösta fram som vinnare. Nä nu får SVT antingen anställa mig som 2024 års Björkman snart så det blir någon ordning på torpet.

Nu trodde ni kanske att jag gnällt färdigt för idag, men då har jag inte ens börjat grotta ner mig i veckans startfält ännu. Let’s go.


1. Paul Rey – Royals

Fine, Pauls röst funkar ändå helt okej till den här typen av upptempo-pop. Det ska jag ge honom. Men man KAN inte få vara med i mello för tredje gången på fyra år med en så här svag låt? Den låten som exakt alla andra låtar som redan finns. Det finns noll personlighet här, den hade kunnat sjungas av precis vilken annan artist som helst för den är så generisk. Kan SVT banna dessa skrivarcamps snart? Jag tyar inte längre. Nej usch nu låter jag elak, låten är inte liksom fruktansvärd eller så, jag kommer säkert tycka den är go att sjunga med i när jag lyssnat in mig lite. Det jag menar är att det är luft? Det skapar inga känslor? Ingen kommer hata det, ingen kommer ha den som superfavorit. Den ligger bara och skvalpar någonstans där i mitten, precis som ungefär alla andra poplåtar i årets startfält. Det vinner man väl varken streams eller eurovision på? Förstår inte varför den här typen av luftpop får vara med typ så fem gånger i veckan, medan alla andra musikgenrer blir inkvoterade för att skapa bredd. Ge mig hellre fem “Grytan” i veckan istället för sån här menlös ickemusik. Jaja. Numret ser väl dugligt ut i alla fall. 2/5

2. Casanovas – Så kommer känslorna tillbaka

ÄNTLIGEN något som känns genuint!!! Här har vi då alltså något så unikt som en riktig dansbandslåt med ett riktigt dansband. Älskar det här. En riktigt go och svängig dansbandsschlager som låter som något som skulle kunnat tävla 2003. Helt i min smak. Tror jag att det kommer skrälla? Knappast. Men jag fullkomligt älskar att sån här musik dyker upp i tävlingen igen. Ett ljuvligt nostalgiskt avbrott efter all radiopop. Mer sånt! 4/5, sorry not sorry.

3. Melanie Wehbe – For the Show

Ännu en besvikelse. Skulle kunna copy-paste:a hela min text om Paul Reys låt här. Jag gillar soundet. Jag gillar Melanies röst. Men låten är ju ingenting? Den gör INGET med mig. Melodin är för tunn, texten säger mig noll, allt är för blekt. Hur kan man skriva den här låten och tänka “nej men den HÄR skickar vi in till mello va?”. Jag förstår inte tankegången där. Det är ju inte hittigt?! Skicka inte in låtar till mello om den inte är hittig?! Och ännu viktigare, ta inte med låtar i mello som inte har hitpotential? Ja jag tittar på er, urvalsjuryn och SVT. Är sån här musik det bästa ni kan hitta av de tusentals inskickade bidraget, ja, då borde det kanske vara ett wake up call att tävlingen behöver göras om i grunden för att fortfarande vara relevant. 2/5

4. Nordman – Inga sorger

Jag hade ju så höga förväntningar på det här. Vem var det som spred ryktet att Nordman “tydligen har en jättestark låt”? Ska stämma den djupingen för falsk marknadsföring. Vid första lyssningen blev jag rakt av besviken. Jag tycker det här är för mycket mellofierad Nordman. Lite så “nu ska G:son skriva nåt som låter som en Nordman-låt fast lite mer ~mellokänsla~”. Jag hatar ju när det tänket lyser igenom låten. DOCK har jag efter några lyssningar warmed up to it och börjat gilla den lite. Älskar melodislingan, den känns väldigt Vandraren på ett härligt nostalgiskt sätt. Men precis när jag började känna “nej men det här är väl rätt härligt ändå?” så kom repklippet och då kom besvikelsen tillbaka. Vad är det för nummer?? Två gubbar rakt upp och ner framför en LED-skärm. It’s giving Moldaviens nationella ESC-uttagning. Saknar när halva nöjet med mello att blåsas av stolen av alla innovativa och påskostade nummer. Nu är vi i deltävling tre och det har fortfarande inte hänt, just saying. 3/5

5. Laurell – Sober

Vad är det här ens? Man ser på sju mils avstånd att det här är en låtskrivare som står på scen och försöker leka artist. NOLL artistaura och stjärnglans. Får dessutom skavsår i hörselgångarna av hennes sätt att sjunga. Liksom rent tekniskt så sjunger hon bra, det låter rent och så vidare, men den där “Dance Monkey”-hittepå-rösten får jag FLIPP på. Trodde den här musikgenren och sättet att sjunga på dog ut typ så 2014. Känns bara omodernt och konstigt. Hade kanske kunnat funka okej med en annan artist, men den här kombon gillar jag inte. 1,5/5

6. Ida-Lova – Låt hela stan se på

Min favorit denna vecka tillsammans med Casanovas. The RANGE! Det ska sägas att jag blev lite småbesviken vid första lyssningen för jag väntade mig något lite mer upptempo, mer som den typen av modern svensk pop hon släppt på spotify tidigare. Men efter några lyssningar är jag helt på det här tåget. Totalt BESATT av hennes röst. Såååå fin och spröd, älskar den lilla hesheten. Ett tydligt ID i rösten. I repklippet låter det dessutom i stort sett likadant som i studioversion, vilket är sjukt imponerade med tanke på hennes unga ålder och det faktum att det är en stillsam ballad där rösten är väldigt mycket i fokus. Vill och behöver verkligen ha en skräll här. Jag orkar inte med fler tråkiga meh-poplåtar i finalen nu faktiskt. Ge mig nåt nytt! Ge mig en riktigt go svensk tonårsballad på svenska. Tack! 4/5

7. Markus & Martinus – Air

I lördags när Theoz uppträdde frågade min kille var hans brorsa var nånstans. “Brorsa?” “Ja, Theoz och Martinus?”. Det tyckte jag var gulligt. OCH ett roligt sammanträffande med tanke på att the actual Markus och Martinus tävlar denna vecka! Angående låten – det här är åtminstone lite kompetent luftpop (Air! Hehe), men luftpop nontheless. Vet inte, jag tycker det känns som nåt random Eric Saade-bidrag från typ 2014 bara. Kan inte tänka mig att det här har någon vinstchans, tror snarare det går direkt till final enbart i brist på andra alternativ. Men ja. Ska vi absolut ha generisk radiopop i finalen så känns ju ändå det här som det klart starkaste alternativet denna vecka. 2,5/5


TIPPNING:

TROR:

Final: Markus & Martinus
Final: 
Nordman
Semi: Paul Rey
Semi: Melanie Wehbe
5: Casanovas
6: Ida-Lova
7: Laurell

HOPPAS:

Final: Ida-Lova
Final: Casanovas
Semi: Nordman
Semi: Markus & Martinus
5: Melanie Wehbe
6: Paul Rey
7: Laurell


Nu ska det här surkärringen gå och lägga sig och hoppas att den sista deltävlingen innehåller MINST en riktig dunderbanger (ja, jag tittar på dig Loreen). Hörs huj!

Leave a comment