Första lyssningen – Deltävling 2

Ny vecka, ny sjua! Men först – snabbgenomgång av förra veckans program. Spontant känner jag att förra veckan inte riktigt var min kväll rent låtmässigt, men röstade rätt gjorde ni i alla fall. Puh! Programmet var en smula ojämnt kanske, jag tycker väl exempelvis kanske inte direkt att Carl-Einar Häckner känns som en relevant mellanakt år 2023, men det är jag det. 1997 ringde och ville ha sin pausunderhållning tillbaka (alltså bokstavligen, han var literally pausunderhållning 1997…). MEN – Farah och Jesper var helt ljuvliga tycker jag. Att Farah är ett fullblodsproffs och är varm, trygg och rolig vet vi alla redan, men att Jeppe var detsamma? Djupt impad tbh. Mina favoritstunder i programmet var när Jesper bara fick vara sig själv och lägga sina roliga små kommentarer om ditten och datten. Kul!!! Det bådar gott för kommande veckor. Men nu, över till veckans sjua.


1. Wiktoria – All My Life (Where Have You Been)

Förväntningarna var inte låga inför Wiktorias mellocomeback, så kan vi ju säga. Jag har brutalälskat alla hennes tidigare bidrag i tävlingen, det är liksom fullpottare hela bunten. Hennes röst sen? Out of this world. Jag skulle dock ljuga om jag sa att årets låt mötte mina förväntningar. Jag saknar countrypop-elementen från “Save Me” och framför allt “As I Lay Me Down”, jag tycker det var lite det som gjorde henne unik som artist och gav låtarna ett eget ID. Årets låt är absolut inte dålig, jag gillar den massor, men den har inte det där lilla extra. Jag väntade mig en riktigt vinnarsmocka här liksom. NUMRET däremot. Nu släpps inte repklippen förrän imorgon bitti så jag ska väl inte uttala mig riktigt än, men jag har sett bilder och !!!!!!! SÅ snyggt. Det här blir ju en framtida schlagerbukett, det ser ju jag det. Just nu sätter jag 3,5/5, men med stor grower-potential.

2. Eden – Comfortable

Oj, var inte riktigt beredd på att gilla det här? Tycker hennes småhesa röst passa jättebra till den här typen av avskalad ballad. Ser ut att bli ett enkelt men fint nummer också av repetitionsbilderna att döma. Men, vi vet ju alla hur det brukar gå för lugna ballader i den här tävlingen… Särskilt den här veckan när det är ett så, enligt mig, starkt startfält. Eller så är det just det som kommer sticka ut bland alla glada partylåtar? Vem vet. 3/5

3. Uje Brandelius – Grytan

Veckans (kanske årets?) stora utropstecken! Läste låttexten när den släpptes i måndags och blev akut Drabbad™. Nej men det här är så mysigt? Det är nåt Annika Norlinskt över texten som förmodligen är anledningen till att jag föll pladask. Poetiskt och vackert men med en komisk knorr. Blev besatt redan efter första lyssningen. SÅ fin på sitt eget udda sätt, blir helt rörd och varm i hjärtat mellan fnissarna. Hoppas på skräll! Nej men det här är ju 5/5, sorry not sorry.

4. Panetoz – On My Way

Älskar allt med Panetoz. Det är glatt, det är färggrant, det är röjigt, det är banger på banger på banger. Gillar jag årets bidrag lika mycket som jag tokälskade “Håll om mig hårt” dock? Inte riktigt, tyvärr. Jag gillar den absolut, den låter ju precis som Panetoz ska låta! Tror den kommer växa på mig efter några lyssningar också, men någon “Håll om mig hårt” lär den aldrig bli. Den var outstanding. 3/5

5. Tennessee Tears – Now I know

Det här är ju 100% min musiksmak. Lady Antebellum-country. Synd att den tävlar just den här starka veckan bara, tror verkligen de hade kunnat ha en chans på AC förra veckan till exempel. Förstår absolut att jag är hycklare när jag säger att jag tycker det här är bra med tanke på att det låter som exakt alla andra låtar i den genren, medan jag klagar på generiska poplåtar, men det här är min blogg och där är det mina regler som gäller, okej? Hehe. Tror väl kanske inte att det här går hem i stugorna, men jag kommer absolut lägga in den i min spellista så fort den släpps. 3,5/5

6. Maria Sur – Never Give Up

Jag ska försöka vara så snäll som jag bara kan, okej? Det hade kunnat vara mycket mycket värre. Låten i sig, rent melodimässigt är faktiskt rätt fin ändå. Texten däremot är ju precis den generiska lufttexten jag förväntade mig av en låt med titeln “Never Give Up”. Tyvärr. Låten låter som exakt alla låtar som Azerbajdzjan tävlat med i eurovision de senaste 10 åren. Maria är absolut en superduktig sångerska och artist, jag tycker bara hon är värd en riktigt bra poplåt som kan stå på egna ben utanför tävlingen istället för en halvdan låt som behöver en sobstory för att generera röster. Eller så här, låten kan absolut få handla om hennes starka historia, men lägg krutet på att skriva en fin text som faktiskt handlar om det då istället så man blir berörd på riktigt. Det här blir alldeles för sliskigt för min smak, och hoppas den inte är och slåss i toppen i finalen. Däremot får Maria jättegärna komma tillbaka nästa år med en modern härlig poplåt! 2/5

7. Theoz – Mer av dig

The way jag började SPONTANDANSA i morse när jag hörde versen för första gången? Verkligen Som du vill 2.0, vilket är PRECIS vad jag önskade mig. Sprudlande gladpop, heeeeelt i min smak. Refrängen påminner typ lite om Myra Granbergs “Lose my mind”, eller hur? Och sen lite Dannys “Snacket på stan” i verserna. Ser fram emot att få se det här på scen, jag blev så impad i fjol av hur säker Theoz var på scen trots sin unga ålder! Stensäker sång, dansen satt som en smäck, allt var på topp. Kul avslut på veckans startfält känner jag! 4/5


TIPPNING:

TROR:

Final: Theoz
Final: 
Wiktoria
Semi: Maria Sur
Semi: Panetoz
5: Uje
6: Eden
7: Tennessee Tears

HOPPAS:

Final: Uje
Final: Theoz
Semi: Wiktoria
Semi: Tennessee Tears
5: Panetoz
6: Eden
7: Maria Sur


Jahopp och så var det med det. Vi får la se hur det går, spännande lär det ju definitivt i alla fall! Hemskt svårtippad och tajt deltävling detta. Kul! Adjöss så länge.

Leave a comment